20702760 - HISTORY OF CONTEMPORARY PHILOSOPHY - L.M

Curriculum

scheda docente | materiale didattico

Mutuazione: 20702760 STORIA DELLA FILOSOFIA CONTEMPORANEA - L.M. in Scienze filosofiche LM-78 R PECERE PAOLO

Programma

Magical thought, I and rationality in contemporary philosophy

Testi Adottati

1) E. Cassirer, "La forma del concetto nel pensiero mitico" (Mimesis 2021), first essay
2) E. De Martino, "Il mondo magico" (edizione Boringhieri o nuova ediz. Einaudi), Prefazione, Chap. 2, reviews and replies
3) T. Adorno, Stelle su misura, Biblioteka 2025
4) P. Rossi, Il tempo dei maghi, Raffaello Cortina 2006: Premessa, capitoli 1, 8
5) P. Pecere, Il dio che danza, nottetempo 2021

Modalità Valutazione

The evaluation (besides exceptional cases) is based on a written test with open-ended questions. The questions will test the first-hand knowledge of the texts, the lexicon, the argumentative structure and the historico-philosophical context. Evaluation: more importance will be given to the logical and formal correctness and the historical mastery of the required knowledge.

scheda docente | materiale didattico

Mutuazione: 20702760 STORIA DELLA FILOSOFIA CONTEMPORANEA - L.M. in Scienze filosofiche LM-78 R PECERE PAOLO

Programma

Magical thought, I and rationality in contemporary philosophy

Testi Adottati

1) E. Cassirer, "La forma del concetto nel pensiero mitico" (Mimesis 2021), first essay
2) E. De Martino, "Il mondo magico" (edizione Boringhieri o nuova ediz. Einaudi), Prefazione, Chap. 2, reviews and replies
3) T. Adorno, Stelle su misura, Biblioteka 2025
4) P. Rossi, Il tempo dei maghi, Raffaello Cortina 2006: Premessa, capitoli 1, 8
5) P. Pecere, Il dio che danza, nottetempo 2021

Modalità Valutazione

The evaluation (besides exceptional cases) is based on a written test with open-ended questions. The questions will test the first-hand knowledge of the texts, the lexicon, the argumentative structure and the historico-philosophical context. Evaluation: more importance will be given to the logical and formal correctness and the historical mastery of the required knowledge.