Curriculum
scheda docente
materiale didattico
Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Programma
Main topics covered in the course:Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
Testi Adottati
The examination is composed by two part: general part; monographic part.General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Modalità Frequenza
Attendance is free.Modalità Valutazione
Oral exam.
scheda docente
materiale didattico
Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Programma
Main topics covered in the course:Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
Testi Adottati
The examination is composed by two part: general part; monographic part.General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Modalità Frequenza
Attendance is free.Modalità Valutazione
Oral exam.
scheda docente
materiale didattico
Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Programma
Main topics covered in the course:Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
Testi Adottati
The examination is composed by two part: general part; monographic part.General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Modalità Frequenza
Attendance is free.Modalità Valutazione
Oral exam.
scheda docente
materiale didattico
Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Programma
Main topics covered in the course:Ancient and modern historiographical issues: the modalities of the Spanish conquest.
The formation of contemporary Latin America: the abolition of slavery in the nineteenth century.
Latin America in the twentieth century: economy, society, institutions, culture.
The current geopolitical continental situation.
Debate on economic development. Environment and access to resources. The indigenous minorities.
Testi Adottati
The examination is composed by two part: general part; monographic part.General Part. One of the following books:
-De Giuseppe M., La Bella G., Storia dell’America Latina contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2019;
-Zanatta, L., Storia dell’America latina contemporanea, Roma, Laterza, 2015 (or new edition).
Monographic part. One of the following books:
-Carmagnani, M., Le connessioni mondiali e l’Atlantico 1450-1850, Torino, Einaudi, 2018.
-Guarnieri Calò Carducci, L., La questione indigena in Perù, Roma, Bulzoni, 2010 (L’antologia di testi è parte essenziale del libro).
-Rojas Mix, M., I cento nomi d’America, Firenze, Le Lettere, 2005.
-Vangelista C., Scatti sugli indios. Ricerche di storia visiva, Aracne, Collana “America e Americhe. Storia, relazioni, immagini”, Roma, 2018.
-Vargas Llosa, A., Libertà per l’America latina. Come porre fine a cinquecento anni di oppressione dello Stato, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2007.
-Nocera R., Wulzer, P., L'America Latina nella politica internazionale. Dalla fine del sistema bipolare alla crisi dell'ordine liberale, Roma, Carocci, 2020.
Some texts will be reported in early 2026.
Modalità Frequenza
Attendance is free.Modalità Valutazione
Oral exam.