The course aims to provide students with an in-depth knowledge of various theoretical and methodological aspects of Italian linguistics and the most important tools of the discipline, so that they can acquire a thorough preparation in the main fields of linguistic research
scheda docente
materiale didattico
- C. Giovanardi - P. Trifone, La lingua del teatro, Bologna, il Mulino, 2015.
Programma
The course has a monographic character dedicated to the language of twentieth-century theatre, with particular reference to Luigi Pirandello, Eduardo De Filippo and Dario Fo.Testi Adottati
For a reference framework on twentieth-century theater and the work of the three authors, refer to the volume:- C. Giovanardi - P. Trifone, La lingua del teatro, Bologna, il Mulino, 2015.
Bibliografia Di Riferimento
For a reference framework on twentieth-century theater and the work of the three authors, refer to the volume: - C. Giovanardi - P. Trifone, La lingua del teatro, Bologna, il Mulino, 2015. With reference to the specific essays on the three playwrights, reading of the following studies is required: - C. Giovanardi, Il parlato in Pirandello, in «Que ben devetz conoisser la plus fina». Per Margherita Spampinato, a cura di M. Pagano, Avellino, Sinestesie, 2018, pp. 369-379, poi col titolo Sul parlato nelle commedie di Pirandello, in Id., Saggi sulla lingua letteraria tra Ottocento e Duemila, Firenze, Cesati, 2020, pp. 67-78; - A. Testa, Gli alterati nelle commedie di Pirandello: tipi e funzioni, in «Studi linguistici italiani», XLVII, 2021, 2, pp. 197-221; - N. De Blasi, Uno scrittore tra dialetto e italiano, in E. De Filippo, Teatro, a cura di N. De Blasi e P. Quarenghi, vol. I, Milano, Mondadori, 2000-2007, pp. 51-94; - L. D'Onghia, Sulle due redazioni de Lu santo jullàre Françesco (ovvero le difficili nozze di Fo e Filologia), in L. D'Onghia - E. Marinai (a cura di), Ripensare Dario Fo. Teatro, lingua, politica, Milano, Mimesis, 2020, pp. 51-63; - P. Trifone, L'etimologia di Grammelot, in L. D'Onghia - E. Marinai (a cura di), Ripensare Dario Fo. Teatro, lingua, politica, Milano, Mimesis, 2020, pp. 115-120. - The complete reading of two theatrical works is required, which will be indicated in class, for each of the three authors.Modalità Frequenza
Attendance is recommended, although not mandatory.Modalità Valutazione
The final exam is conducted through an oral exam.