20705285-2 - STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA

basic knowledge and understanding of the history of contemporary art in its chronological development (19th-20th century); ability to read works of art; ability to communicate the acquired notions orally
scheda docente | materiale didattico

Programma

The History of Contemporary Art teaching is part of the educational activities of the degree course in Archaeology and History of Art. Within the framework of the three-year course, the teaching aims to provide:
1) a basic knowledge of the main trends and manifestations of Western art in the 19th and 20th centuries;
2) the ability to contextualise, analyse and critically interpret the works of artists who worked in this chronological span;
3) the lexical and conceptual tools necessary for the study of contemporary art history and useful for acquiring good expository skills.
For students carrying the 6 CFU syllabus, the course will be divided into two parts, the first dedicated to the 19th century (lectures 1-16, starting 2 October 2024), the second dedicated to the 20th century (lectures 17-32, with an indicative starting date of 6 November 2024). The remaining hours will be dedicated to exercises and field trips.

Translated with DeepL.com (free version)

Testi Adottati

PROGRAMMA 12 CFU:
– C. Bertelli, La storia dell’arte, Bruno Mondadori Arte, Milano-Torino 2011, vol 4. Dal Barocco all’Art Nouveau (dall’unità 23 all’unità 26 comprese); vol. 5, Novecento e oltre, per intero.
OPPURE
_C. Bertelli, Invito all’arte, Bruno Mondadori, Milano 2017, vol. 4 Dal Barocco all’Impressionismo (limitatamente ai capitoli a partire dal Neoclassicismo); vol. 5 Dal Postimpressionismo a oggi, per intero.

– Un testo a scelta tra i seguenti:
F. Rovati, L’arte dell’Ottocento, Einaudi, Torino 2017;
A. Del Puppo, Arte contemporanea. Tra le due guerre, Carocci, Roma 2021;
C. Zambianchi, Arte contemporanea. Dall’espressionismo astratto alla pop art, Carocci, Roma 2011;
A. Del Puppo (a cura di), Arte italiana. Un percorso in cinquanta opere dal Romanticismo alla video performance, Carocci, Roma 2024.
I non frequentanti sono invitati a integrare la preparazione con lo studio del volume di F. Rovati, L’arte del primo Novecento, Einaudi, Torino 2015.

PROGRAMMA 6 CFU
Gli studenti che devono sostenere un esame da 6 CFU possono scegliere se condurre la loro preparazione sul XIX (programma 1) o sul XX secolo (programma 2).

Programma 1 : 1789-1905
– C. Bertelli, La storia dell’arte, Bruno Mondadori Arte, Milano-Torino 2011, vol 4. Dal Barocco all’Art Nouveau (dall’unità 23 all’unità 26 comprese); vol. 5, Novecento e oltre, unità 27, prima parte OPPURE C. Bertelli, Invito all’arte, Bruno Mondadori, Milano 2017, vol. 4 Dal Barocco all’Impressionismo (limitatamente ai capitoli a partire dal Neoclassicismo); vol. 5 Dal Postimpressionismo a oggi (stessa scansione temporale)
– F. Rovati, L’arte dell’Ottocento, Einaudi, Torino 2017;

Programma 2: 1905-2000
– C. Bertelli, La storia dell’arte, Bruno Mondadori Arte, Milano-Torino 2011, vol. 5, Novecento e oltre, per intero OPPURE C. Bertelli, Invito all’arte, Bruno Mondadori, Milano 2017, vol. 5 Dal Postimpressionismo a oggi (per intero)
– Un testo a scelta tra i seguenti:
A. Del Puppo, Arte contemporanea. Tra le due guerre, Carocci, Roma 2021;
C. Zambianchi, Arte contemporanea. Dall’espressionismo astratto alla pop art, Carocci, Roma 2011.

Modalità Valutazione

The examination is oral and consists of two parts: a recognition test (which will focus on works projected during the lecture) and a short series of questions on the topics covered in the syllabus. In the assessment of the exam, the determination of the final grade will take into account certain elements, such as: the level and quality of knowledge of the topics; the ability to analyse a theme critically; the logic of the arguments in support of a thesis; the ability to apply theories and concepts to contexts; the use of vocabulary appropriate to Contemporary Art History. Translated with DeepL.com (free version)